Voor wie

Hieronder volgen kenmerken voor de motoriek van kinderen die in aanmerking kunnen komen voor Motorische Remedial Teaching. Uiteraard geldt dat deze kinderen vaak slechts één of enkele van de kenmerken vertonen.

  • Kinderen met een bewegingsachterstand. Dit kan zich uiten in:
    1. opvallende houding of motoriek;
    2. houterig bewegen, gespannen zijn;
    3. onhandigheid, veel vallen;
    4. weinig of niet spelen met ballen.
  • Kinderen met concentratiemoeilijkheden die:
    1. moeite hebben met stilzitten;
    2. moeilijk kunnen luisteren;
    3. een korte taakspanning hebben.
  • Kinderen met bewegingsonrust die:
    1. impulsief en chaotisch gedrag vertonen;
    2. moeite hebben met gestelde grenzen;
    3. moeite hebben met inslapen of onrustig slapen.
  • Kinderen met weinig zelfvertrouwen bij het bewegen. Dit kan zich uiten in:
    1. angstig zijn in bewegingssituaties;
    2. onzekerheid, faalangst.
  • Kinderen met schrijfproblemen die:
    1. onvoldoende groot en/of fijn motorische vaardigheden hebben;
    2. een verkeerde schrijfhouding hebben;
    3. onduidelijk of langzaam schrijven.
  • Kinderen bij wie een ziekte of aangeboren afwijking een verstoorde ontwikkeling veroorzaakt.
  • Kinderen met sociaal-emotionele problemen zoals:
    1. moeite in de omgang met andere kinderen;
    2. weinig ondernemingslust en plezier in bewegen;
    3. veel denken en praten en daarbij moeite hebben om tot handelen over te gaan.

 

 

Schermafbeelding 2015-03-21 om 13.00.43